Lördag
Morgonen bjöd på helmulet och några minusgrader. Började dagen som vanligt förutom att ett välkommet bokpaket från Adlibris hade landat i postlådan. Det är böcker till barnbarnsbarnen. Småkillarna får en pekbok var och stortjejerna får böcker som jag hoppas att de ska tycka om. Tjejerna är välförsedda med både egna böcker och låneböcker och vana vid att läsa själv eller att föräldrarna läser. Det är bra.
Under min uppväxt förekom inget överflöd av egna böcker, men jag brukade låna på ortens skruttiga bibliotek som fanns i en kall barack som bara var öppen någon kväll då och då. Minns att jag lånade böcker i Femserien och framåt tonåren blev det böckerna om Kulla-Gulla och en och annan sjukhusroman med kärlek mellan ung sjuksköterskeelev och vacker läkare.. Utöver det hade vi Focus uppslagsverk hemmavid som var otroligt intressant, inte minst när man löste korsord, vilket vi gjorde ofta.

Jag har fortfarande kvar två böcker som jag fick i present av min kusin 1960 och 1961. Den ena heter Två systrar och handlar om systrar som hamnar på ett barnhem och den andra heter Tony gör uppror.
En bok som inte är sönderläst men ändå betytt mycket är en bok med dikter av Gustaf Fröding. När jag gick ut nian fick jag boken som premium för flit och framsteg i studier. Numera får elever pengar. Klassföreståndaren gratulerade i förväg för att jag hade bästa betyg. Det var däremot en chock att som 16-åring ensam gå fram längs mittgången i fullsatt kyrka till rektorn som stod jämte prästen och ta emot boken medan han sade några ord som jag inte minns. Hur som helst värmde godkännandet eftersom jag hade slitit hårt med läxor och uppgifter.
En gång om året dammas varenda bok i bokhyllan på övervåningen och då värmer denna bok lite extra. Jag är faktiskt fortfarande stolt över bekräftelsen, inte skrytigt, men stolt och glad.
Jag gick som bekant i en skola där flickor skulle bli hemmafruar och pojkar familjeförsörjare så att slösa med bra betyg på en flicka var onödigt ifall det vägde mellan en pojke och flicka så det gällde verkligen för flickor att ha läraren på sin sida. Det absoluta betygssystemet var helt annorlunda mot idag. En viss procent i varje klass kunde få ett visst betyg även om flera elever förtjänade det. Betygen skulle i varje klass fördelas efter en normalfördelnings- kurva där 1% fick C, 6% BC, 24% B, 38% Ba, 24% AB, 6% a, 1% A.
C var underkänt och stort A bästa betyg. Ba var normalbetyget. Rektorer kunde skriva till Skolöverstyrelsen och begära dispans men det förekom nog ytterst sällan.