Nu är glada julen slut!

 
 
Nu är julgranen avklädd och med stor möda nerstoppad i kartongen. Yngsta barnbarnsbarnet ett år gammal hade redan plundrat det mesta nertill på granen. Nu kan dagens ljus fritt strömma in genom altandörrarna. Utanför fönstret leker solstrålar i snöklädda talltoppar och utejulgranarnas ledlampor förefaller billigt bleka. Gud så skönt det är att vi går mot vanliga veckor och en allt mer ljusnande tillvaro. Nu är det inte länge till dess att det är dags att peta ner blomfrön i såjord. Längtar! 
 
Jag har lyssnat på boken Silvervägen av Stina Jackson och tyckter att den var hörvärd även om jag råkade somna under vissa partier. I morgon släpps tjugonde boken om Hannah, en släktsaga som utspelar sig i norsk och dansk miljö i förgången tid. Själva historien är lagom spännande och mycket känns igen från min egen barndom plus att uppläsaren har en sällsynt behaglig röst. 
 
För en stund sedan fick jag besök av en vän som hade med sig nybakade bakelser. Mycket gott och trevligt med en pratstund. Mitt eget julfika är slut så när som på kokostopparna som jag ska ge till småfåglarna eftersom de inte blev speciellt goda. Om en stund väntar fika nummer två hos en av grannarna. Oj oj linningsglipan i byxorna blir allt större.