Otäckt

Det har skett ett styckmord i Kalx. Fruktansvärt oavsett var i världen det sker. Kroppsdelar från en ung man har hittats precis på den lilla udden där jag och syrran brukar sitta och vila när vi är ut på promenad. Det måste ha varit och förbli ett fruktansvärt trauma för personen som upptäckte kroppsdelarna. Jag gissar att det handlar om knarkuppgörelser. Detta förbannade knark som ställer till så mycket elände. Jag har alltid yrkat på totalförbud och extremt stränga straff för alla knarkförseelser men så igår läste jag en artikel om vad en ung moderat som heter ansåg och då gled mina tankar mot ett annat håll:

... Han argumenterar för flera skäl till att göra cannabisrökningen laglig, mot bakgrund av att svensk narkotikapolitik – enligt honom – inte fungerar.

– Vi har näst högsta narkotikarelaterade dödligheten i Europa. Sedan 90-talet har polisinsatserna ökat men resultatet är bara fler som brukar cannabis, fler döda missbrukare och allt färre poliser som jobbar med riktiga våldsbrott och liknande, säger Albin Zettervall som till vardags studerar juridik i Uppsala.

En legalisering, menar han, skulle också "strypa" de kriminella gängens kapital och makt, som i dag belastar polisens resurser hårt i förorterna i södra Sveriges storstäder.

– Om enda sättet att få tag på cannabis är via kriminella, stöttar brukarna den verksamheten och kommer enklare i kontakt med tyngre droger. Cannabis är en basinkomst för de kriminella gängen, säger han och hänvisar även till forskning som visar att en stor del av våldsbrotten i exempelvis Göteborg kan relateras till narkotikahandeln....

Jag har ingen egen erfarenhet av eget bruk eftersom jag varken röker eller knaprar piller, men jag har ändå kommit i alldeles för nära kontakt med drogers förstörande krafter samt bristerna i det skydd, både förberedande och akuta, som samhället ska stå för.