Hett

 
 
 
Den här värmen är säkert en välkommen välsignelse för väldigt många semesterlediga men för mig är det tyvärr mer pest och pina. Min kropp orkar inte med sådan här hetta och det har den aldrig gjort. Var på Kreta för många år sedan under en värmebölja med fyrtiofyra grader i skuggan och kom hem med njurbäckeninflammation som ledde till flera veckors medicinering och sjukskrivning. Här hemma duschar jag iskallt flera gånger per dag och stundvis kör jag luftvärmepumpen på kyla men det sistnämnda är mest för katternas skull. 
 
Idag mullrar åskan på avstånd och bulliga moln har tornat upp sig i nordväst. Min fina granne har varit hos mig på en kopp kaffe och därefter greppade jag hammaren och bände loss en bräda på huset som borde ha bytts ut redan förra sommaren men nu är det banne mig gjort. Brädan var färdigmålad och behövde bara sågas av till rätt längd. Därefter bankade jag flera hundra hål i en gammal vattenslang tänkt att underlätta vattningen av häcken. Nu blev inte vattenstrålarna enbart mot tänkt objekt så min smarta uppfinning hamnade direkt i soptunnan.
 
Idag MÅSTE jag åka till affären och handla hem lite ätbart, börjar bli less på kaviarmackor. Hjortronmyren lockar också men det är för varmt och svalnar inte förrän senare på kvällen och då kan björnar vara i farten och det lockar inte.