Väntar på mina älsklingar

 
Det går inte en dag utan att jag tänker på hur lyckligt lottad jag är som får uppleva att vara mormorsmor. Just nu hoppas jag att dagarna går fort till dess att jag får träffa mina kära och speciellt då lillasyster för första gången. 
Egentligen skulle jag redan ha åkt dit men det blev några dagars ändrade planer och det får jag stå ut med även om jag håller på att längta ihjäl mig. 
 
Just nu är solen på uppgående bakom något som nog tyvärr är lite mer än morgondis. Dagens plan är att höströja i blomrabatten. Många blomster blommar ännu medan andra slokar ledset men jag brukar avsluta blomsäsongen medan det ännu är hyfsat skönt utomhus. Brukar tacka och samtidigt be blomstren om förlåtelse när jag tömt skottkärran i kompostskogen. Sedan är det nog bara kvar att kratta tomten när träden fällt sina löv. 
Syrran och jag ska också göra höst på våra käras gravar med ljuslyktor, enris, ljung och lite jordpåfyllning. Vi gillar båda två att ligga lite i framkant med göromålen för att inte hamna i stressiga sista minuten situationer när gubben Vinter håller på att frysa ner jordytan.
 
Jag har många inomhusplaner och så fort utomhusjobben är klara ska jag dra igång med tapetborttagning i vardagsrummet, eller kanske det blir sovrummet allra först. Underarbetet inför tapetsering är oerhört petigt och trist men allra viktigast för att få ett bra resultat. Slutresultatet är tänkt att bli vitt, enhetligt och lugnt. Textilier får istället stå för färg och mönster vilket gör det lätt att följa med i modets influenser.