Lördagstankar

Just nu är jag helt ensam hemma. Det har varit några hektiska och orosfyllda dagar med sviktande ork och det sistnämnda är inte bättre idag men beror troligen på sömnbrist. Utomhus är det grå himmel och fem plusgrader. Har bara varit en sväng till återvinningen med en massa papper, kartong och plast. Jag ska försöka plastbanta men det är sannerligen inte lätt. Vad man än köper följer det alltid med någon liten plastbit.
 
Igår kom mitt kära äldsta barnbarn på besök över helgen. Lilla barnbarnsbarnet hade åkt med sin pappa till farmor och farfar i fjällvärlden. Jag är så glad över att hon har en närvarande pappa som engagerar sig precis som föräldrar ska göra. Önskar att min generations män hade haft åtminstone en liten uns av den varan. 
 
Idag läste jag ytterligare en larmrapport om att det saknas enorma mängder undersköterskor inom vård och omsorg. Nu ska det rådas bot och locka fler till utbildningarna genom att förbättra arbetsmiljön och skapa utvecklingsmöjligheter. Konstigt att inte arbetsvillkor och lön nämns eftersom de bitarna är vad jag har förstått det som får undersköterskor att lämna sina jobb. Det är så urbota kränkande att kvinnors löner och arbetsvillkor årtionden efter årtionden negligeras och förringas. Även om många sjuka och gamla drabbas av personalbristen tycker jag att det är bra att kvinnor en gång för alla visar att särbehandlingen av kvinnoryrken har nått vägs ände.