Sydliga vindar

 
Vaknade till många grader varmare väder även om himlen fortfarande är mulen och vinden lite väl fartfylld men solen verkar vara på gång att bryta igenom och då lär det bli ännu fler plusgrader till alla oss midsommarfirares stora glädje. 
Midsommaraftonen firades med sonens familj och som alltid blev det massor av god mat. Kronan på verket var en supergod jordgubbstårta som var fylld med bland annat Nutella. Vi tillbringade kvällen inne i den inglasade verandan med strålande infravärme som fick oss att glömma de få graderna som bjöds utanför glaset. Jättemysigt! Min lagvigde föredetta make var där också och det är otroligt skönt att kunna umgås utan bitterhet. Faktiskt har jag kunnat lämna all sorg och besvikelse bakom mig och det trodde jag inte skulle vara möjligt för tjugofem år sedan. Förmodligen är det nog så att andra tragedier i familjen fått en sorglig skilsmässa att blekna och försvinna bort i tomma intet. För barnbarnens skull är det bra att både farmor och farfar kan glädjas och umgås och dela händelser i deras liv. 
 
Jag har ett bra liv, är självgående, vet vad som är viktigt i livet och står precis nu framme i det flödande ljuset som jag skådat från tunnelns mörker. 
 

Jag har lånat några rader från en klok väns blogg där hon citerar Meryl Streeps manifest när hon nådde " no bullshitåldern ", alltså den förnämliga åldern jag själv befinner mig i.

Jag har inte längre tålamod med vissa saker, inte för att jag är arrogant, utan helt enkelt för att jag nått den punkt i mitt liv då jag inte längre vill slösa tid på sådant som jag ogillar eller som gör ont. Jag tål inte cynism, överdriven kritik eller krav av alla slag. Jag har förlorat viljan att behaga dem som inte tycker om mig, älska dem som inte älskar mig och le mot dem som inte ler mot mig. Jag ägnar inte en minut åt dem som ljuger eller vill manipulera mig. Jag har bestämt mig för att inte samexistera med undanflykter, hyckleri, oärlighet och billigt beröm, jag anpassar mig inte heller till skvaller. Jag hatar tjafs och jämförelser. Jag tror på en värld av motsägelser och därför undviker jag rigida och oflexibla människor. Jag väljer bort vänner som inte är lojala eller sviker. Överdrifter tråkar ut mig. Och ovanpå allt det här har jag inget tålamod för någon som inte förtjänar mitt tålamod."