Göra, göra

Hej och hå nu är det jäktiga tider med allt som ska göras både utomhus och inomhus. Den rejälare sommarstädningen inomhus får bero till dess att utomhusjobbet är helt klart. Den här sommaren blir lite fattigare vad gäller blomster än tidigare somrar beroende på att jag lägger krutet på att plantera en insynsskyddande häck mot grannen och samtidigt ta bort blomrabatten framför altanen eftersom den ska rivas och ny ska byggas med annan form. Sonen och barnbarnssvärsonen har erbjudit sig att utföra jobbet under vecka 29. Är otroligt tacksam. Ett nytt äppelträd har planterats och det gropgrävandet tog nästan kål på mig. Förutom själva grävandet ska många kärror jord kärras bort och ny näringsrik jord fyllas i gropen. Det gick åt flera hundra liter köpesjord plus gödsel men nu har jag ett nytt äppelträd och det gamla stora fina som dött ska grävas upp. Funderar på att plantera ett körsbärsträd på den platsen istället. Måste nog byta jord i gropen ifall att den är angripen av något elände. 
 
Jag har inte varit i världens bästa form den senaste tiden av olika anledningar och min diabetes har skenat iväg åt aldrig tidigare nivåer. Var på årsbesök hos läkaren och fick veta att jag har diabetes typ 1. Ett blodprov visade att min kropp inte har någon egen insulinproduktion. Jag hör inte till diabetikerna som sköter sig exemplariskt men nu ska jag försöka skärpa till mig och äta lagad mat istället för att leva på fil, gröt och smörgåsar. Insulinsprutor har jag tagit i tjugo år så det är inga problem men jag måste bli noggrannare med att kolla blodsockret. 
 
Vädret är toppen även om dagen bjuder på lite moln vilket inte är någon nackdel för min del. Ska snart gå ut och fixa till plattorna under vattenfontänen så att den står helt plant. Att få saker att stå plant eller rakt är inte min starka sida. Därefter ska jag fortsätta med grävandet för häcken.