Vilodag

 
Paket öppnades från tidig morgon i olika omgångar allt eftersom mina kära kom på besök. När tomten bankade på dörren vid sexsnåret var det bara tomtens familj inklusive deras lilla hundvalp som var kvar här. Jag är jättenöjd och jag uppfattade att alla andra också var det. Som vanligt har vi sagt att vi ska dra ner på julklappar men det verkar vara en nedtrappning som sker i väldans små och knappt märkbara steg. 
 
 
Sonen har vuxit i tomtedressen så jag känner mig befriad från den sysslan även om det är en otroligt härlig upplevelse att genom tomtemaskens ögon skåda glittrande ögon på barn och vuxna som blir barn på nytt. Barnen är förstås alltid de viktigaste för tomten men kan man som tomte glädja andra är det bara en bonusupplevelse för den svettiga mödan det innebär att agera i tomteutstyrsel.
 
Vi åt oss mer än mätta och finporslinet är nu tillbaka på sina platser i väntan på nästa högtidstillfälle. 
Vid helger använder jag stora finduken som min föredetta svärmor har vävt, dukar och grytlappar som mamma virkat och ljuslyktorna i glas som faster broderat ett band runt om plus många andra saker som mina kära som inte är med oss längre har tillverkat. På något sätt är de ändå med oss via sitt hantverk. Jag var med när de vävde, broderade eller virkade och minns dera skaparglädje och lycka att kunna dela med sig till oss som stod dem nära. 
 
Idag ska jag gå ut i friska luften en stund men i övrigt vila och njuta av lugnet efter stormen.