Midsommar hos mig

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Midsommarafton bjöd på bästa tänkbara väder och då är allt frid och fröjd. Vi åt allt vi orkade och roade oss med att göra jättesåpbubblor och fotografera varandra. Vi såg  åskmoln i norr och hörde åskan mullra på några mils avstånd men vi klarade oss från oväder. När sonens familj åkte iväg på midsommarfiske blev det en midsommarnattssolstur till Aavasaksa där det var fullt drag med karaoke och massor av folk. Insåg kvickt att man ska vara rejält onykter för att stå ut med berusade sångoförmågor och vi var dessvärre helnyktra. Kan inte låta bli att förundras över de kulturella skillnaderna på ömse sidor av älven. Vi delade på en vichyvatten och klättrade sedan upp i utsiktstornet för att från ovan se midnattssolen förgylla älv och land. 
Hemfärden gick på finska sidan. Vi stannade till i Kukkola där sikhåvning pågick. Även där mycket folk och magiskt vackert plus att det doftade jättegott av halstrad fisk.
 
 
Det blev inga sju blomster under huvudkudden så jag blev utan drömmar denna natt. Vaknade istället flera timmar efter tuppen sjöblöt i svett. Lillkatten sniffade på min svettiga panna, rynkade på nosen och försvann. Borde kanske byta ut tjocka vintertäcket mot något tunnare och eventuellt ta av mig yllesockarna innan jag hoppar i säng. 
 
Idag har jag tagit det lugnt, vattnat blomstren och rensat lite ogräs fast det är alldeles för varmt ute för att anstränga sig. Knaprar på resterna av midsommarbufén. Iskall vattenmelon svalkar skönt i hettan.