Lugn dag

Idag var himlen stundvis gråmulad och under natten droppade lite regn ner från skyn. Mycket välbehövligt för människor, djur och natur.
Själv har jag inte gjort så många knop på grund av den fuktiga värmen. Förtog mig igår vilket inte passerar ostraffat. Passat på att införskaffa två par sköna shorts. Ett nätt lite tuffare i svart och vitt för hemmabruk och ett lite mer anständigt klassiskt när så krävs i marinblått. Ett linne med perfekt passform följde också med hem.
 
         
 
Hemma igen vispade jag ihop Leilas morotskaka som passar att frysa i färdiga bitar som tinar snabbt när någon tittat in på kaffe eller om jag vill bjuda någon granne oförhappandes. Kakan blev lyckad fast i mitt tyckte för tjockt lager topping.
 
 
Igårkväll hämtade syrran och jag rabarber i barndomshemmets forna trädgård och i morse ställde jag i ordning en stor sats rabarbersaft som ska stå och dra i två dygn. Enligt mitt tycke sommarens godaste saft.
Förra sommaren planterade jag en oxalsyrefattig rabarberplanta här hemma men den ger än så länge bara några stjälkar. De gamla sorterna innehåller tydligen väl mycket av oxalsyra som inte är alltför nyttigt för oss människor.
När jag var barn var rabarberkräm ett mycket vanligt mellanmål eller vardagsefterrätt sommartid och jag tror inte att någon av oss tog skada av den. Däremot var det nog mer onyttigt att den kokades i aluminiumkastrull. Efter rabarberkoket var alla beläggningar borta och kastrullen blänkande som ny.