Lördag

 
Somnade sent omsider och vaknade tidigt till en dag med nära tjugo minus. En viss besvikelse att det fortfarande var så jädrans kallt. Har slut långtidsverkande insulin och tänkte mig till apoteket men bilen vägrar starta trots att motorvärmaren varit på i många timmar. Ingen fara då jag har gott om måltidsinsulin som funkar i nödfall.
 
Småfåglarna har fått mat, julgranen och alla adventsstjärnorna är bortstädade. Kvar är bara julgardinerna i köket och de ryker nog innan den här dagen är slut. Känns lite naket när ljus och de varma röda färgerna tas bort.
 
Efter helgen ska jag försökta ta mig i kragen och börja ta bort mattan i trappan. Jag har helt klart tillvägagångssättet och hoppas att det funkar. Sedan är det slipa, grunda och måla och sist av allt skära till och limma fast ny matta. Under ledstången ska en ledljuslist monteras. Kommer att bli jättefint.
 
När halltaket var färdigmålat sa jag bestämt att jag aldrig mer ska måla ett furutak men det verkar som att det bestämda minnet är kort för nu ligger jag varje kväll och stirrar upp i sovrumstaket med en bild på näthinnan där jag har penseln i en hand och målarburken i den andra. Nåja, får se om det blir så men trappan är första projekt.