En hel vecka kvar

Känner mig ovanligt redo inför årets viktigaste afton. Planerar att ta in granen idag. Igår bakade jag mjukkakor och stekte drygt hundra köttbullar. Frysen är fylld till bristningsgränsen och kylskåpet städat och rengjort. Det är väl nu som det är dags för mig att mysa med doftande varm glögg och alla bra teveprogram som jag aldrig förr hann eller orkade se. Funderar på om jag kommer att göra det eller hitta på några onödiga måsten bara för att det ska vara lika stressigt som det alltid har varit. Måste skärpa mig.
 
 
Idag skulle min älskade mamma ha fyllt 94 år men vi fick bara ha henne hos oss i 65 år. Syrran och jag har i alla år tänt ett födelsedagsljus på graven och min plan är att göra det även idag. Hon fattas mig så ofantligt mycket. Vi hade kontakt varenda dag och ibland flera gånger per dag. När jag tänker på mamma klingar glada skratt och jag känner stark och innerlig känsla av omtanke och glad samvaro. Mamma, syrran och jag gjorde ibland små utflykter för att hälsa på mormor eller också åkte vi på en shoppingtur. Vi gjorde nästan alltid något roligt bus som vi höll för oss själva och det var mamma som alltid var initiativtagaren. I minnet lever min älskade mamma.