Inte beredd på höst

 
i morse vaknade jag till regnets smattrande mot glasrutan och hela huset kändes utkylt och ogästvänligt. Gick missmodigt omkring i fleecejacka och morgonrock utanpå kläderna innan jag bestämde mig för att trotsa regnet och åka och köpa färdigrensade blåbär hos en flitig plockerska. 40 kronor per kilo är billigt med tanke på att man ska köra bil, plocka, rensa och paketera. 
Hemma igen slog jag på både luftvärmepump och ugn och bakade en stor blåbärspaj så nu har jag blålila tänder. Funderar på att koka några liter blåbärssaft att ta fram mörka vinterkvällar när stormen viner runt knuten. Saftkok är dock lite grisiga och speciellt blåbär har en tendens att bita sig fast i både bänkar och på kläder. 
 
Ute i växthuset är det massor av gröna tomater och paprikor. Några tomater har blivit röda och de har jag slukat direkt. Gurkorna likaså. Men det behövs sol för att tomaterna ska hinna bli klara innan gubben höst klampar in.
 
Nu i kväll har regnet upphört och himlen är hög och uppklarnande. Min bön till vädergudarna: Sommar kom tillbaka. Amen.