Solskensdag

Morgonstund har guld i mund, sägs det och den här morgonen strax efter sju strålar solen och bilrutorna är täckta av is. Råkade se en timme fel på klockan så jag är redan klädd för dagens möte med min huvudmans dagligverksamhetsansvariga. Jag avskyr att sitta på möten som bara har som funktion att vara ett möte. Genom livet har jag mött så mycket oproffessionalism och hemsnickrade regler och värderingar som rimmar dåligt med de lagar och riktlinjer som gäller inom respektive verksamhet. Hot är en av de värsta och mest overksamma tabbarna jag vet. Skolan är ett praktexempel. Ibland har jag tänkt att det måste eka rejält mellan öronen på en del lärare och rektorer som jag har haft att göra med. Heldumma lösningar som är prövade och som inte gett förväntat resultat tas till gång efter gång. Ungefär som att det bara finns en enda lösning och den lösning gäller alla oavsett problem och personen det gäller. 
För en tid sedan tog jag upp ett problem som handlade om en allvarlig kränkning av en person med ansvarig chef och hennes kommentar var att hon skulle ta upp det på ett möte i mer allmänna ordalag så att ingen kände sig utpekad .... Eko - Eko