Nöjd och glad

Klockan är tio, solen strålar på en klarblå himmel och utetermometern visar +15 grader. Morgonkaffet intogs på farstubron i fågelkvitter och paralyserade katters sällskap. Kan knappast bli bättre. Känner mig lyckligt lottad som begåvats med förmågan att njuta av det lilla och gratis som finns runt omkring mig. Vissa människor är  hela tiden på väg någon annanstans på jakt efter någonting annat men sådan är definitivt inte jag. Jag är nöjd men det kanske är fel. Inte vet jag.
Nu snurrar tvättmaskinen och jag har precis vikt ett berg tvätt. Ett missförstånd mellan mig och katten Ida ledde till att hon viftade med utfällda klor och blodvite uppstod i mitt pekfinger så pass att det droppade blod på golvet och lite överallt. Förmodligen råkade en dragkedja nudda henne och hon är en känslig och lättstött dam som antingen flyr eller ger igen. Men jag älskar henne ändå.
Igår var det Internationella kvinnodagen i Sverige och hela världen. Tittade på några teveprogram som handlade om kvinnors situation i världen. Konstaterar bara att om alla världens kvinnor fick möjlighet att gå i skola, utbilda sig och vara jämställda med männen så skulle världen förmodligen vara betydligt fredligare. Det finns ingen bättre investering som ger ringar på vattnet i evig tid än att utbilda kvnnor.