Njuter

Vaknade redan vid femsnåret och var raskt ute med kaffekoppen och de fyrbenta som verkade njuta lika mycket som mig över morgonens första varmt smekande solstrålar, daggvått gräs och högt och ljuvligt fågelkvitter. Mitt paradis.
Grönskan är magiskt skir och jag kan inte låta bli att flera gånger dagligen gå runt och se hur det skjuter nya skott i prydnadsträden. Salladen jag sådde häromdagen har redan tittat upp ur jorden och idag ska jag fixa ett klätternät till sockerärtorna och till klematisen intill björken.
Men, otrevliga tanke, jag borde verkligen ta mig an de eländiga fönsterbågarna som ska kittas om och målas efter konstens alla regler. Men oj oj så det tar emot. Försöker intala mig själv att det faktiskt går att njuta även under arbetets gång som ska ske utomhus. Av erfarenhet vet jag att det är när jag åstadkommer något som jag verkligen njuter och lever fullt ut.  
I eftermiddags däckade jag av pollen trots att piller redan intagits i två veckor. Huvudet dunkar, känns svullet och tungt och hela kroppen känns tung och motsträvig att släpa på. Skönast just nu är att stå i duschen där det inte finns några förargliga pollen.