Om en viktig bok

 
 
Har sparat mina barns böcker, allt från gamla klassiker till böcker från Kalle Ankas bokklubb. Favoriterna har varit alldeles sönderlästa, teipade och kluddriga. En favorit för de två äldsta barnbarnen har varit denna om den frusna pingvinen som på ett påhittigt sätt lyckades ta sig till en solig och varm söderhavsö där han sedan levde livets glada dagar. För kanske ett år sedan hade jag besök av någon med ett barn som absolut inte ville åka hem utan boken så jag lånade ut den för att hemfärden skulle ske utan gråt och skrik. Boken har inte kommit tillbaka och jag minns inte längre vem denna någon var. Jag har vänt ut och in på huset och sökt i alla kartonger men ingen bok. Boken är slutsåld på förlaget och då gjorde jag ett sista försök att få tag på den via en säljsida på nätet och fick två napp direkt till bra pris. Pust! Nu kommer även lilla Ines att få höra sagan om Pablo, den frusne pingvinen, som såg till att förändra sin tillvaro när livet var för kyligt. Livet bjuder på många slags kylor men det mesta går faktiskt att förändra om man vill och är beredd på att det kostar på ett eller annat sätt.
Just idag när termometern visar tjugo minusgrader önskar jag att jag hade gjort som Pablo och dragit iväg till sydligare nejder.