En ljusglimt i gråvädret

 
 I morse halkade dottern och jag iväg österut på dubbfria vinterdäck för diverse akuta ärenden. Vi kom fram utan missöden, shoppade det vi planerat och när vi precis hade satt oss i bilen kom en kvinna och pekade mot ena framdäcket som var nästan tomt. Luskörde till däckfirman hundra meter bort och fick hjälp direkt. En kille lossade däcket och kollade om det var punka vilket det lyckligtvis inte var. Överraskande nog ville han inte ha betalt för jobbet som säkert tog tjugo minuter. Glada tackade vi för oss med att ge honom en chokladlåda som jag precis hade köpt. Det var verkligen dagens ljusglimt.
 
Även om vädret inte precis inbjuder till utevistelse så har jag varit ute flera timmar och fixat med prydnadsgran, hämtat sand vid sopstationen och lite annat småfix. Löven på mitt lilla körsbärsträd var täckta av ett lager is på flera millimeter. När jag lyfte bort isen var den formad exakt som lövet med alla bladnerver synliga. Jättevackert!