Supergott!

 
Häromdagen lagade jag middag efter ett recept som jag fick av vännen Göta. "Det här måste du bara testa", skrev hon och då var jag lydig och gjorde som hon sa. Jag använde billig ytterfilé och det blev mört och verkligen riktigt gott. Denna rätt kommer jag att göra många gånger. Nästa vecka tänkte jag bjuda hit mina stockholmsresevänner så om ni läser detta så behöver ni inte testlaga.
 

Bernaisegratinerad filé med blomkål
 
Bryn fläskfilén, salt och peppra
Efterstek den cirka 15 minuter i ugnen på 175 grader
Svep in den att vila i folie i cirka 10 minuter
Koka ur stekpannan med 1 dl grädde och häll även i skyn som rinner ur filérna medan de ligger i folien. Tillsätt cirka 2 msk kalvfond.
 
Dela ett blomkålshuvud i små buketter som kokas cirka 4 minuter i lättsaltat vatten. Lägg de lättkokta buketterna i smord ungsfast form och blanda ner 2 dl riven parmesanost, ½ dl hackad persilja och ½ dl hackad gräslök plus 50 gram smör.
 
Skär filén i skivor och lägg ovanpå blomkålen. Ringla 1,5 dl bernaisesås över filéskivorna och svisch in i ugnen 225 grader i cirka 10 minuter. 
 
Gott till är t.ex. potatisklyftor eller kanske bara en sallad. 

 
Valborgshelgen har varit lugn och skön med besök av två herrar och idag åt jag årets första mjukglass. Jag är vanligtvis ingen glassfantast men den här med jordgubbssmak var supergod och måttligt stor. Däremot glömde jag en viktig sak och missade att se sex söta små ragdollkattungar.