Morgonsol

I morse var första morgonen det här året som jag vaknade med strålande morgonsol rakt in i köket. Känslan var jublande underbar tills jag såg allt katthår som den avslöjade, men bestämde mig för att bara göra den vanliga dagliga dammsugningen. Emil är en hårfager kille som lämnar efter sig både grått ulligt underhår och fem centimeter långa svarta hårstrån. Nu har mina älsklingar haft sin utevistelse och fick i samma veva en omgång pälsvård.
 
Ingen av dem gillar att få snö under tassarna så det är snöfria ytor som gäller. Även om det är en massa besvär med katthår, kattsand och omsorger samt folk som inte gillar katter är de värt allt besvär flerfalt. Det är inte gratis att ha innekatter. För mig kostar försäkringar, kattsand och mat ungefär en tusenlapp i månaden. Mina är kastrerade så det blir inga kattungar. Jag blir så arg på folk som tar hem små söta kattungar som de varken kastrerar eller försäkrar och när de åker bort slänger de ut dem i kylan. Det är grymt djurplågeri. Är man inte beredd på kostnaderna och besväret med en katt är det bättre att skaffa en söt kattungetavla att hänga på väggen.