Ännu är det långt till jämlikhet

 
Om två dagar är det en viktig dag, nämligen Internationella kvinnodagen. Fortfarande en bra bit in på 2000-talet råder enormt stor ojämlikhet mellan män och kvinnor i hela världen. I Sverige borde vi ha kommit mycket mycket längre och jag fattar inte att vi, både män och kvinnor, nästan stillatigande låter ojämlikheterna fortgå.
  • Kvinnor utbildar sig mer än män. Ändå har kvinnor lägre sammanräknad inkomst än män, i alla åldrar.
  • En fjärdedel av kvinnorna under 45 år väljer ofta eller ganska ofta en annan väg för att de är oroliga för att utsättas för våld. Motsvarande siffra för männen är 5 procent.
  • .....
  • .....
Listan går att göra hur lång som helst. Det finns mycket att diskutera och lära vad gäller jämställdhet, jämlikhet, makt och motstånd. Men först måste vi bli medvetna om ojämställdhet och ojämlikhet, och medvetna om vad vi behöver se och göra för att nå mot ett jämlikt samhälle på alla områden. Alla blir vinnare i ett jämlikare samhälle. 
Kom just på att det är nu när jag har tid som jag ska anmäla mig till genuskursen jag pratat om i många år.