Skrivarlust

Efter några sena nätter är två novellmanus ivägskickade till en tävling. Båda två har legat till sig i byrålådan i några år. I efterhand är det lätt att komma på formuleringar som jag borde ha filat på lite mer. Den ena novellen handlar om ett laddat möte mellan två människor som inte har setts på trettiofem år och den andra om hur livet kan gestalta sig för en kvinna som har en alzheimersjuk make. Den senare innehåller till största delen autentiskt material. Jag gråter varenda gång som jag läser det manuset. Jag är bedrövad och frustrerad över den enorma kompetensbrist som råder när det gäller hur vi tar hand om våra medmänniskor, gamla som unga. Det är och kommer för evigt att vara ett sorgligt kapitel i sveriges historia. 
 
Att skriva är en viktig bit i mitt liv. Att skapa bilder med ord istället för med färg är en positiv utmaning. Ibland går det lätt och ibland hittar jag inte rätt ord. Idag kände jag mig extra lycklig när orden bara rann ner från huvudet och ut i fingrarna, Båda katterna satt intill på fönsterbrädan och mjauade på småfåglarna som samlades runt fågelbordet tillverkat av en gammal skurkäpp.