Vilodag

 
Äppelträd leder till jobb. Roligt jobb, men jag förstår att de söderöver som får tusentals äpplen suckar. Strax efter midnatt hade jag tagit reda på de flesta äpplena och gjort mos lättsockrad naturell och fyra olika äppelpajer. Pust! Idag har jag ont i handmusklerna efter att ha skalat bortåt hundrafemtio äpplen. Nu har jag bara kvar ett trettiotal och det blir väl någonting av dem också när lusten faller på.
Tanken är att ta det lite lugnt idag efter många slitsamma dagar. Jag är trots allt pensionär numera och kan unna mig att tänka; "Det jag inte gör idag kan jag göra en annan dag." Kruxet är bara att jag är en person som mår oförskämt gott av att småpyssla hela tiden, helst utomhus oavsett väder. Problemet är att jag sällan inser mina muskulära begränsningar och därför bränner ut mig totalt på gränsen till ambulanstransport. 
Fönsterputsning är sysselsättning á la light, åtminstone när man har gott om tid, så de sista fönstren ska tvättas i dag om inte annat dyker upp som lockar mer. Kanske ett gratulationsbesök hos en vän som fyller år i morgon. En vän som älskar ringblommor. Jag brukar plocka en jättebukett av de sista solgula entusiasterna just till hennes födelsedag.