Ruskvädersdag

 
Regn och rusk med vind som skakar ner de färdigmogna äpplena från trädet. Hitintills idag har det fallit lagom många till några äppelpajer, men det lär bli fler innan blåsten lägger sig.
Trots vädret åkte jag iväg till handelsträdgården där det var halva priset på träd och buskar. Hem med mig i bilen åkte en rödbladig prydnadsapel och ett rödbladigt plommonträd. Så fort regnet upphör ska jag gräva gropar 60 centimeter breda och lika djupa. Håller tummarna för att det är stenfritt där jag planerat att träden ska stå. Vid den här tiden nästa höst bör jag, om allt går bra, ha mogna plommon utanför köksfönstret. Tyvärr fanns det inte kvar något körsbärsträd som egentligen var prio ett, men det kommer en vår och då kanske jag hittar det jag vill ha. Däremot fanns det ett ryskt päronäppelträd som lär få vansinnigt goda frukter men det var lite väl dyrt så jag avstod - i alla fall idag ...