Äppelskörd

 
Dagen började grått och slutade vått. Riktigt vått. Usch!
Som planerat åkte jag iväg i morse med fullt släp till soptippen och hade turen att slippa trängas vid kompostfållan. Backning med släp är som bekant ett problem men jag lyckades komma till fållan om än på tvären så alla andra fållor blev spärrade. Jag skyfflade jord och tunga torvor i rasande fart och allt vad mina ömma överarmsmuskler förmådde innan det skulle dyka upp fler bilar med släp. 
När släp och bil var rengjorda hämtade jag stora spånkorgen och gick ut och plockade äpplen. Vilken känsla! Aldrig förut trodde jag att jag skulle få möjlighet att plocka äpplen i min egen trädgård. Lycka!
Stegen har varit mödosamma hela morgonen och när tjurigheten också fick stryka på foten försvann all ork. Armarna och höften värkte ihållande så jag tog det säkra före det osäkra och vilade ett tag innan två barnbarn kom hit medan dottern var på föräldramöte. Nu står äppelkorgen på svala garagegolvet i väntan på morgondagen då det blir mos, pajer och rulltårtor.