Bitande kallt på flera sätt

Måste medge att det är riktigt bitande skönt idag. Strax under noll, solsken och nordvästliga vindar som friskar i emellanåt. Katterna satt parkerade vid ytterdörren med bedjande blickar så jag dressade varmt med köpemössan från huvudstaden på huvudet och har småpysslat medan katterna jagade virvlande löv. När kinderna sved och flammade lika ceriseröda som mössan gick jag helt sonika in i värmen igen. Livet som pensionär har många livskvalitetaspekter, bland annat att kunna bestämma över sin tid.

 
Egentligen borde jag sätta mig ner och fortsätta mitt livs stora skrivprojekt, berätta hur illa samhället fungerar för de som behöver och enligt lag har rätt till individuellt stöd. Jag försöker lägga band på min ilska och frustration men det är svårt. Lyssnade häromdagen på en föreläsning som handlade om just detta som upprör mig till vansinnets gräns. Föreläsaren, en professor, menade att det ytterst handlar om kunskapsbrist som de berörda tjänstemännen/tjänstekvinnorna och förvaltningarna inte är medvetna om och därför fortgår inkompetensen. Problem med att inta brukarnas perspektiv, men även kortsiktiga ekonomiska aspekter som tar överhanden och leder till dåliga, ja rent av skadliga beslut. På pricken en beskrivning av denna kommun. Mina åsikter är grundade på gedigen och mångårig erfarenhet av både skola och socialtjänst. Jag har vågat se, uppröras och försökt att påverka men kolosserna skola och socialtjänst är otroligt fyrkantiga och förändringsovilliga. Professorn menade också att fortbildningar för de här personalgrupperna inte leder till avsedda förändringar.Det finns bara ett spår och alla beslut, även om de inte leder någon vart, tas i den riktningen. Vilket oansvarigt slöseri med våra skattepengar!