Mitt nya liv

Alldeles vimmelkantig rusade jag upp ur sängen, väckt av dörrklockans pling pling. Utanför stod min mogonpigga dotter med en tårtkartong i handen. Klockan var halv nio så det blev tårta till morgonkaffet på min första dag som pensionär. Kul!
Mitt arbetsliv slutade superbra och det nya började jättegott. Egentligen har jag inte fattat att jag är fri nu. Att jag äger min tid och kan göra vad jag vill. En dag som denna vill jag inte ens tänka på min ekonomis något snäva ramar.
Idag kom ett skamligt besked om vad jag får från den allmänna pensionen. En sak är säker och det är att 45 års arbete inte ger något klirr i kassan.
Planen var att gå kursen i Kreativt skrivande C på LTU, men idag började jag vackla med tanke på kostnaderna för bilresor och böcker. Jag har i och för sig tackat ja, fast när jag riktigt tänker efter är det en tillräcklig utmaning att hålla i skrivarcirkeln som startar senare i höst.

Dagen har förflutit stilla och lugnt. På eftermiddagen kom väninna förbi på kaffe och tårta och sedan fixade jag tre fönster målningsklara till i morgon. Det har varit en bra dag.