Grodprinsbesök

I gårkväll när jag var på väg till sovrummet böjde jag mig ner för att plocka upp ett brunt skräp som låg i hallen intill dörren till mitt sovrum. Jag hann inte ens nudda "skräpet" så hoppade det iväg in i sovrummet och landade på den brunorange ryamattan vid sängen. Jag hann se att det var en brun liten groda med oranga fötter. Jag skrek i panik och katterna rusade som galningar efter det lilla djuret som fortsatte in under min säng och tillbaka till luggen ryamattan. Jag hämtade en sopskyffel och borste och lyckades få stackarn att hoppa på skyffeln och sedan hålla fast den med sopens långa borst tills den fick hoppa ut i friheten genom ytterdörren. Men det är en gåta hur den kom in i huset. Kanske fanns det någonstans på våra kläder efter trädfällningen. Kanske, fast ganska osannolikt, följde den med katterna på förmiddagen då de var ute.
Inser i efterhand att jag kanske slängde ut prinsen.