Borta bra men hemma bäst!

Så är vi lyckligt hemma igen efter 9 dagar på resande fot. Vännen och jag har åkt runt i Sverige och avverkat nästan 350 mil. Jag skäms en aning att tillstå att jag inte har kört en enda meter, mest beroende på att vännen är mer rutinerad och kör därmed säkrare vilket innbär hög fart och många snabba omkörningar.

Första dagen körde vi raka vägen till Uppsala där vi övernattade i sköna hotellsängar. Dagen därpå åkte vi mot Älvsered där vi mötte upp med vännens dotters familj som kom bilandes från Holland. Tyvärr hade hyresvärden dubbelbokat så jag och vännen styrde kosan mot Borås där vi övernattade i sköna hotellsängar. Det var otroligt vackert och välordnat på den lilla campingen som låg några kilometer utanför Älvsered så vi hade gärna stannat där. Huset var fräscht renoverat med både välutrustat praktiskt Ikeakök och charmig gammeldags stil i fin kombination.

Nästa dag som hade hunnit bli onsdag körde vi längs natursköna vägar med stopp i bland annat Gränna där polkagrisar inhandlades till barnbarnen. På eftermiddagen intog vi tre stugor i stugbyn i Ullared där vännens  två övriga barn med familjer sammanstrålade.
Vännen och jag fick oss tilldelat att sova på loftet i en av stugorna. Ingen höjdare för 60plussare att klättra i stegar och klä sig där det inte finns ståhöjd. Loftboendet är det enda minuset på resan men vi somnade trots allt utmattade de flesta nätterna. Även de språkliga övningarna på finska, holländska, engelska och svenska tog på krafterna. Fast roligt har det varit!

GK:s i Ullared lär ha haft drygt 29.000 besökare den dagen vi anlände! Ofattbart! Vi gjorde några vändor till det berömda varuhuset och en av dagarna var besöket en enda krock med varuvagnar. Övriga gånger var det hyfsat med utrymme. Där fanns allt, och det mesta till bra priser. Jag hade med mig en lista och avverkade den i tur och ordning. Hittade en del till mig själv men kanske mest till unge herrn.

Vi gjorde även utflykter till Varberg med bad och den gamla fästningen.

I Falkenberg hälsade vi på vännens systerson som har en villahusvagn uppställd i jättestort villahusvagnsområde intill en superfin badstrand. Där visade utetempen +27°C och "villorna" stod tätt intill varandra med ytterst begränsat utrymme för privatliv även om de flesta hade skärmar eller planterade höga häckar på "tomtgränsen".

Sista kvällen i stugbyn hade vi hyrt bastun, badtunnor och grillstuga på höjden ovanför stugbyn. Några av vännens syskon med familjer anslöt och vi hade en trevlig kväll med många språk, bad, god mat och dryck.

Vi åkte sedan mot Göteborg och sov över hos vännens bror. Därifrån fick jag med mig små ekplantor och vita smultron. De ska jag nu plantera varsamt någonstans där de får växa och må gott. Håller tummarna för att eken ska övervintra.

Hemresan gick via inlandet med övernattning i Östersund. Vi har sett och upplevt mycket vackert och roligt men hur det än är så är det underbart att komma hem igen. Katterna verkar också nöjda med att ha mamma  hemma igen.