Vinter

Nä, det blev inget lyckligt sjungade på Nej, se det snöar i morse. Istället blickade jag med stort vemod ut över vita gräsmattor och noterade med fasa att termometern visade minus fyra grader. Jag tänkte i första hand på alla dyra elräkningar som väntar och samtidigt på alla barn som i samma stund jublade över vad de såg.
Vintern är tung, om än väldigt vacker när det vill sig. Norrsken i all ära, men tycker det är sällan man skådar det numera. Annat var det när jag var barn. Då sprakade det flammande norrskenet och snön knarrade under skorna. Minns ett storslaget skådespel en gång när mamma och jag var på väg hem en vinterkväll. Vi stannade och lät oss glatt hänföras.

Det har varit en lång arbetsdag som avslutades med arbetsplatsmöte. Måste tillstå att trots att jag längtar efter pension så har jag ett väldigt bra jobb med underbara kollegor. Det är faktiskt något att vara glad för. Till helgen har vi persofest á la knytkalas med olika länder som mattema. På min lott föll att laga en grekisk varmrätt. Kul!
Idag lagade jag en hastig och very hot middag bestående av strimlad lövbiff marinerad i massor av soja, vitlök och sambal olek. Därtill brynt minimaj och rödlök. Gott!

Nu väntar en kväll framför teven i allsköns ro. Hoppas jag.