Sommarvärme!




Det är näst intill ofattbart hur ljuvligt skön tillvaron kan bli över en natt. Från minusgrader nattetid till plus tjugo bara så där hips vips. Livet på våra breddgrader kan minsann testa vårt tålamod månad efter månad, men så får vi ibland denna upplevelse. Måhända är det en belöning. Hur som helst har livet återvänt både i min själ och mitt hjärta precis som hos alla kvittrande småfåglar som ogenerat under ivrigt kvittrande utför sin parningsakt bland mina träd och buskar. För mig gäller förstås inte parningsaktdelen, men jag är kvittrande glad ändå.

Idag är det bara 23°C och det är några grader lägre än föregående dagar vilket jag tycker är väldigt skönt. Sommarens första åska fick vi i fredagskväll och idag mullrade det några gånger, men jag anar att det kan komma mer blixt och dunder framåt kvällen.

I skrivande stund sitter jag på jobbet och skriver eftersom vi varken har fungerande telefon eller internet i vårat kvarter av någon anledning. Mest troligt grävjobbet i kvarteret intill. Trist! Var tvungen att åka och försöka fixa över lite pengar så att vi åtminstone kan köpa oss lite svalkande glass. 

Nu ska jag åka hemåt och försöka såga bort lite grenar i träd och buskar som pekar fel eller helt enkelt är döda. I övrigt har jag gjort allt utejobb som kan göras innan frostrisken anses vara över. Naturen har verkligen exploderat under de här dagarna och det sticker upp en del överraskningar som jag planterade i fjol. Min stora hägg slår ut vilken dag som helst. Måste vara rekordtidigt.