Väntrumspina

Unge herrn har haft tandvärk av och till sedan julhelgen och igår förstod jag att det nog inte går att vänta längre innan vi uppsöker tandläkaren så jag ringde 112 och fick veta att närmaste jourtandläkare fanns på Porsön. Ställde klockan på 08.00 och åkte iväg med lånad bil. När vi kom in i väntrummet var det många före oss och de flesta fick vara inne hos tandläkaren runt 45 minuter. Tur att jag hade med mig druvsocker och en apelsin. Ingen pratade och det fanns tre gamla tidningar att bläddra i varav en handlade om babykläder. Klockan var strax före 15.00 när det blev våran tur och då hade vi som var kvar precis börjat prata resor. Det visade sig att det var bra att vi åkte iväg idag innan inflammationen hade ställt till det ännu mer. Nu väntar rotfyllning. Tur att ungdomar har gratis tandvård.

Kvällen blir förhoppningsvis lugn och skön, men hur det slutar vet man aldrig när man har ungdomar i huset. Just nu är jag och kissen ensamma hemma. Han ligger tätt intill mig med magen i vädret och spinner så gott och jag mumsar i mig de sista pralinerna ur en chokladkartong.

Termometern har krupit neråt under tjugostrecket och röken från grannarnas skorstenar står som pelare rakt upp mot himlen. När jag en dag på något sätt får en större summa pengar i min hand ska jag installera en braskamin av något slag. Att meditera framför dansande värmande lågor är något jag drömmer om. Ok, drömmar saknas inte i mitt liv. Mitt milt medelhavsturkosa badrum med bambudetaljer är ett exempel.