Glädjebesked



I morse ringde telefonen och en kvinnoröst sa något om ett återbud och frågade om jag kunde vara i Sunderbyn kl. 13.00. Jag fattade ingenting, men till slut kopplade det i centralen. Det gällde min gastric by pass-operation som jag nästan räknat bort. Trodde jag fallit för åldersstrecket. Självklart åkte jag dit. Mr x övningskörde. Det var så underbart vackert vinterväder med strålande sol på kritvit snö. När vi åkte över Riabron var den insvept i en skir kritvit dimma. Jag var rusig av glädje. Vi lyssnade på Camilla Läckbergs bok "Sjöjungfrun", men jag hade lite svårt att koncentrera mig.
Väl framme fick jag träffa läkaren, ta prover och EKG, fylla i papper, träffa narkosläkaren och sköterskan som gav mig tid för operation. Det blir vecka 13. Till dess ska jag ha gått ner 10% av min vikt. Åhhhh, det blir det värsta. Tre veckor på Nutrilett näringsdryck innan operation. Ingenting annat. Men jag ska klara det. SKA KLARA DET. Sedan lär kilona rasa av sig själv. Till sommaren är jag lätt som en plätt ..... med massor av överskottshud och säkert rynklig som en elefant, som ett barn en gång uttryckte sig.

Nu har jag förmodligen både en rygg- och magoperation framför mig. Det känns lite väl mycket men alla värden var bra, utom vikten förstås, så jag hoppas att det går bra. Sedan när både rygg och vikt är fixade orkar jag skapa min drömträdgård. Det blir bra terapi att sätta drömmarna på pränt. Justera och revidera innan själva grävandet ska ske.


Jag är glad att vi tjejer inte hann göra Luleåturen och handla kläder innan jag visste om det skulle bli operation så snabbt. Nu får klädinköpen vänta till efter operation, men då blir det direkt en ny vårjacka.

Nu väntar sängen. Obäddad för dagen. Natti natti alla jag känner.