Modell för en kväll

I går gjorde jag något som absolut inte funnits i med i min värld — och kul var det. Är glad att jag nappade på inviten. Direktiven var att komma osminkad, ha färdigfixat hår och att ha med accesoarer efter eget tycke.
Maria, Göta och jag landade på utsatt tid till en fullproppad discolokal med fotosminkade kalixbor i alla åldrar. Till att börja med fick vi vänta en rejäl timme på att bli sminkade. Sex unga sminköser jobbade febrilt i ljuset av många lampor. Jag valde festsminkning och blev överraskad över att det inte blev krigsmålning. Därefter blev det lång väntan igen till fotograferandet. När det äntligen blev våran tur fick vi posera, vrida och vända oss allt efter förmåga på fem olika stationer. Resultatet blev cirka 50 foton per person. Därefter väntan igen innan fotona var inladdade i datorn och vi fick välja de foton vi ville köpa och om vi inte ville köpa något så kostade hela kalaset ingenting. Jag köpte endast ett foto på grund av det höga priset. Flera var hyfsat bra, men jag valde ett i svartvitt. Detta är nog det första foto jag har av mig själv utan glasögon. Tycker inte att det är perfekt eftersom blusen rynkar sig i halsen, men å andra sidan är ju hela jag en enda rynklig tant.

Ett av de mindre barnbarnen tyckte inte att det liknade mig då jag inte hade glasögon. Sedan ritade hon en bild på mig som Gunilla feé med ett trollspö i handen.
Ett annat barnbarns kommentar var "Men vad har du för klocka på dig?" och det äldsta barnbarnet tyckte så klart att mormor var fin.
En sak är säker och det är att en kvinnas händer avslöjar hennes ålder.
Hur som helst är jag glad att jag unnade mig den här egoupplevelsen tillsammans med trevliga vänner. Efteråt gick vi till kinarestaurangen och unnade oss god mat.