Min helg

 
Söndagen bjöd på ännu en perfekt dag för utevistelse. I lördags kom sonen och hjälpte mig att såga bort ytterligare en bit i tallstubben och nu är gropen fylld med jord och jäkligt taggiga hansarosor planterade. Hoppas att de tar sig och snabbt blir stora och buskiga. Trots de vassa taggarna som till och med sticker genom arbetshandskarnas läder älskar jag dessa doftande skönheter som blommar rikligt hela sommaren.
 
Egentligen hade jag tänkt låta bli att smutsa ner mig på vilodagen men en tanke spirade... och det får vara någon måtta med vilandet. Gränsen för när vilobehov övergår till lathet kan överskridas om man inte ser upp. Har i alla fall skurat alla detaljer på farstubron med grönsåpa och putsat sidoglaset. Såpdoft och sommar är en underbar förening för doftsinnet.
 
 
Som varje dag får de fyrfota sina utevistelser och det är en fröjd att se hur de njuter av att sträcka ut sig på gräsmattan, hoppa efter flugor och ligga och ladda för att ta en fågel fast det sistnämnda låter jag de inte lyckas med. Ida, min kattflicka, har lite svårt att slappna av utomhus på grund av allt som flyger, prasslar eller låter men inomhus slappar hon mestadels.
 
 
 Nu är det måndag morgon, himlen är mulen och jag har slagit på luftvärmepumpen.Tror att det kan komma lite välbehövligt regn.