Tandläkarbesök

Nyss hemkommen efter dryga två timmar i tandläkarstolen känns det skönt att hålla munnen stängd. Två tänder är rotfyllda och ska täckas med kronor vilket kräver en hel del underarbete och avtryck. Behandlingen var helt smärtfri vilket jag är tacksam för. Tandläkaren varnade dock för att jag kommer att få ont framåt kvällen. Om två veckor ska kronorna på plats och sedan är det bara att tugga vidare.
 
Det här med tänder har verkligen blivit en klassfråga. Under åren har jag tvingats låna pengar av banken eller mina bröder för att rädda så mycket som möjligt av garnityret. Jag har flera bekanta som av olika orsaker valt att dra tänder istället för att kosta på en dyr rotbehandling. Jag tycker att tandläkaren borde upplysa om vad som kan hända i framtiden med övriga tänder. Om man absolut måste dra en tand som sitter synligt vill säkert de flesta ha en brygga och då behövs det tänder på ömse sidor för att fästa den. Jag trodde till exempel att jag skulle kunna sätta ett inplantat på ett synligt ställe där en tand fick en fraktur ända ner i roten men si det gick inte på grund av att mitt tandben är för tunt. Tack och lov hade jag tänder på ömse sidor så nu har jag en brygga och det funkar fint.