Sommardrömmar

Som vanligt när snön ska väck öppnar sig himlens portar och ännu mer objuden snö har fräckheten att falla. Idag kände jag en desperat törst efter sol och värme och fick riktigt besinna mig för att inse att det nu bara gäller att orka några veckor till så är tomten snöfri och krattandet kan börja. Som jag längtar!
I mitt huvud trängs många sköna sommardrömmar. Blommor, buskar, träd, färger, former, höjder, överraskningar plus en hel del roligt jobb och för första gången kan jag planera dagarna precis som jag vill. Underbar lyx!
Säkert behövs minst femtio jordsäckar som ska lyftas ett antal gånger innan jorden är den ska vara, men det är också ett kärt jobb. Ska bara se till att däcket i skottkärran är välpumpat det här året - i motsats till tidigare år, så går det tyngsta förflyttandet som en dans.
Garaget är välfyllt med små blomplantor och även några stora uppstammade solanum som överlevt flera säsonger. En av de stora har varit lite risig och tyvärr berodde det på bladlöss som kurat i jorden över vintern. De små gröna snabbfotade rackarna överlevde såpvattenattacken så nu har jag sprutat med dödskallemärkt medel och hoppas att det räcker med en gång.
Mina trädgårdsdrömmar är inga jätteprojekt, utan handlar mer om glädjefyllt småpyssel i allsköns sinnlig ro och njutning. Har till exempel satsat på några sorter som ska locka till sig fjärilar.