Solsken och dramatik



Vilket härligt väder vi bjöds på idag. Solen gassade från molnfri himmel när jag vaknade vid halvtiotiden. Hade tänkt mig en skön slapp dag med lite ogräsrensning och lite senare en promenad bland salustånd och människor på Strandgatan i hopp om att träffa någon gammal bekant som man inte sett på länge. Så blev det inte. Istället kom order från barnbarnet att jag skulle köra till Boden för att hämta ett nytt bromsok till vespan för 500 kronor. Min bil saknar AC så det var kokhett och jag kände mig som en törstande kamel i en öde öken. Väl hemma igen har jag suttit på altanen och slappat i solen. Njutit av syrenernas doft och äppelträdet som blommar för första gången. Maskrosorna har verkligen frodats under de regninga dagarna men i morgon ska de kapas jäms med marken.

Äldsta barnbarnet, Evelina, kom nu i kväll men hon skulle ut på hotellet med sin kompis Kajsa så hon stannade bara medan hon fixade till sig. Ska eventuellt hämta henne i natt.

I kväll blev det dramatiskt när jag var ut och körde bil. När jag saktade farten för att svänga vällde det in illaluktande rök i bilkupén. Jag körde till vägkanten, greppade handväskan och kameran och hoppade ut. Bilen var insvept i ett rökmoln och jag väntade mig nästan att kunna fota en exploderande och brinnande bil, men insåg ganska snabbt att det inte var så farligt. Efter en stund vågade jag mig fram för att öppna motorhuven och då såg jag att det hade läckt ut en hel del olja som låg på packboxen och rök. Jag chansade och körde vidare och på hemvägen svängde jag förbi till min pojke som drog åt skruvar och tvättade bort oljan. Tur att jag har honom!