Skön lördag

 
 
Lördag, frisk vind men ändå ganska skönt utomhus. Efter välbehövlig egenvård i allsköns ro åkte syrran och jag iväg till hembyn och plockade bort utbrända ljus från gravarna. Nu får batteriljuset blinka så länge det finns ström i batterierna och snön lägga sitt mjuka täcke över alltihop. Därefter åkte vi till ortens nya butik och handlade lite basvaror plus drack kaffe och åt en bit smörgåstårta. Numera finns det en liten kaféhörna i butiken där man kan sitta och fika eller äta grillad korv. Trevlig stämning och fullsatt med ortsbor och skoterfolk. 
 
Hemma igen har jag varit ute en stund och bland annat snöbadat några stora julmattor. Inte vet jag om det är så stor idé men de känns i alla fall fräschare. Nu ska jag ta det lugnt och kanske fixa något ätbart till middag. Tror att jag gör en enkel pytt på prinskorv från frysen, rödlök, potatis och ett stekt ägg. Har införskaffat en liten stekpanna lagom för mat till en person. Det roliga med att ha bestämt sig för att äta från frysen månaden ut är att jag kan unna mig glass och skogens bär varje kväll. Jag kommer inte att svälta ihjäl eller ens gå ner i vikt då frysen är relativt välfylld. På något konstigt sätt har jag i mig att jag bara tar fram skogens bär, alltså dyrgriparna, när jag bjuder på familjemiddag men nu frossar jag och njuter utan dåligt samvete på hallon, åkerbär, vinbär, hjortron och blåbär. Mmmm ....