Mitt firande

 
 
 
Det är trettondagsafton och jag sitter i lugn och ro och festar på ett glas vin plus knapriga crostini med vitlök och persilja direkt ur påsen. Har varit en sväng till sonens familj och delat en bit butterkaka med deras äldsta hund. 
Idag var det grått och trist väder men igår strålade solen ovanför horisonten. Underbart välgörande för kropp och själ. Var en sväng till blomsteraffären och där möttes jag av krispiga tulpaner i alla färger och doften av frisk grönska. Det kändes nästan förvånande att så mycket livgivande energi strålade ut från grönskan inne i affären och jag stannade till och tankade energi en extra stund.
 
Alla julsaker är bortstädade och nu ser jag bara fram emot allt ljusare dagar allt eftersom veckorna går. Längtar efter sommarblommor. Har haft en formsvacka och lyssnat alldeles för mycket på ljudböcker i liggande ställning. Lathet föder bara mer lathet. Usch! avskyr att känna mig seg och lat.