Höstjobbardag

 
 
Huvudvärk, den numera ständige följeslagaren, däckade mig totalt i går men idag var jag i bättre form och har gått an med lövkrattan och gräsklipparen som ett flitigt bi till dess att krafterna knappt räckte för att ta mig in i huset igen. Blodsockret i botten och sjöblöt i svett trots iskalla vindar. Drack ett glas sockrig apelsinjuice och satte mig sedan darrande på en pall i duschen. Nu några timmar senare är formen på topp igen. Min kära granne som är tio år äldre än vad jag är har hjälpt mig och jag har hjälpt henne. Arbetet går liksom lättare när man är två. Min kära granne är beundransvärd, glad och positiv plus massor av finsk sisu. Ingen latmask där!  Så här i höstgöratider är många grannar ute på sina tomter och det blir samtal både till höger och vänster plus trevliga kaffestunder. Snart, alldeles för snart, är mörkertiden över oss och då försvinner vi var och en bakom höga snödrivor till dess att vårsolen tinar fram oss igen. 
Nu när lingonsylten är kokad och rabatterna och tomten är redo för vinter funderar jag på att hämta en utejulgran innan snön ligger djup ute i skogen. Måste också skruva ihop en enkel ramp för att få upp snöslungan på altanen. 
Bilens sommardäck ska bytas ut till vintriga dubbdäck och gräsklipparen ska byta plats med snöslungan men därefter kan jag koncentrera mig på insidan av huset. Tror att jag måste skriva en projektplan och förhoppninsvis följa den slaviskt.