Bedrägeriförsök

Idag när jag strosade runt på mataffären ringde telefonen och jag svarade. Det visade sig vara en man som pratade perfekt svenska och uppgav sig ringa från Wasa kredit. Vid en senare kontroll visade det sig att telefonnumret som visades på display helt riktigt tillhör Wasa kredit. Mannen påstod att jag hade tagit ett lån och bekräftat lånet med mitt mobila bankid och nu behövde Wasa kredit lite mer uppgifter om mig eftersom jag inte är kund hos dem sedan tidigare. Pengarna skulle också ha satts in på ett konto som tillhör mig. Jag sade bestämt att jag absolut inte tagit något lån och då uppgav mannen mitt fullständiga personnummer och ett utländskt mansnamn typ Adak Kaled eller nåt liknande. Jag sade att jag inte diskuterar bankaffärer via telefon men han fortsatte aggresivt att för att jag ska bli fri lånet måste en process i tre steg inledas och den första var att jag skulle uppge min banks namn. Eftersom jag befann mig i princip utanför min bank sa jag att jag går in på min bank så får de ta kontakt med Wasa kredit men han påstod att kontakten måste ske via honom inom fem timmar annars skulle jag få betala lånet.
Jag gick in på banken och mitt konto var ok. Pust!
Ringde därefter till Wasa kredit och där fanns inget lån på mig. Pust!
 
Banken upplyste mig om att om jag hade sagt min banks namn så skulle bedragaren ha påbörjat en inloggning med mitt personnummer och om jag då hade lurats att logga in med mobilt bankid så hade bedragaren haft tillgång till mitt bankkonto. 
När det gäller telefonnummer som visas på displayen så kan även dessa manipuleras så att den visar ett annat nummer än det man ringer från. 
 
Nu hör det till saken att jag ALDRIG skulle lämna ut några inloggningsuppgifter till någon och absolut inte till någon som ringer till mig men jag blev ändå skärrad. I dessa tider är ingenting varken omöjligt eller säkert. Normalt svarar jag inte på okända nummer och om det verkar vara typ försäljare lägger jag direkt på.
Avslutningsvis gjorde jag en polisanmälan om bedrägeriförsök men den lär ju läggas ner utan åtgärd. Polisen som tog emot anmälan bad mig sprida händelsen som en varning för andra och det har jag nu gjort via fb och bloggen.