Kallaste dagen

Kallaste dagen hitintills denna vinter med åtta minusgrader. Solen gör sitt bästa och frosten i gräsmattorna glittrar sagolikt förföriskt. Det är omöjligt att inte njuta och tacka sin lyckliga stjärna för upplevelsen. Tur att det finns ljusglimtar i mörkret. Jag räknar dagarna till vintersolståndet för därefter blir det bara ljusare och ljusare. Underbart. Min kropp är inte gjord för mörker. Jag kommer i dygnsotakt och känner mig slö och oföretagsam vilket är en känsla som jag verkligen ogillar. Jag skulle kunna åka utomlands där solen strålar varmt och skönt men det har inte lockat de senaste åren. 
 
Idag har syrran och jag ätit julbord hos Ingvar Kamprad. Mätta och belåtna styrde vi hemåt med fullproppad bil. Jag handlade några julklappar till de yngsta och lite annat smått och gott, bland annat en liten stekpanna lämplig för en person, två fina kuddar och en större verktygslåda där alla verktyg får plats. Egentligen hade jag planerat att köpa en sticksåg men det glömde jag bort trots att det stod på inköpslistan.