Funderingar

Vaknade med förkylningskänsla men efter några koppar kaffe känns det bättre. Funderar på om jag ska vaccinera mig mot vinterförkylningarna eller avstå likt tidigare år. Jag har de flesta av riskfaktorerna inklusive åldern men samtidigt har jag vetskapen om att jag klarat mig bra från förkylningar tidigare år. Inte lätt att veta vilket beslut som är mest rätt. Gissar att det är alla år av härdning medan jag jobbade i förskolan där det nästan alltid fanns barn med rinnande grönt snor, magsjukor och ögoninflammationer som gjort att kroppen därefter stått emot virus och baciller.
Jag är inte pedant men tvättar alltid händerna när jag varit och handlat innan jag plockar upp matvarorna. Känner mig alltid smutsig när jag kört en kundvagn eller burit en korg. Jag tvättar alltid händerna innan jag börjar med matlagning eller att ta fram fikabröd. Att tvätta händerna efter toabesök är som för de flesta ett absolut måste. Hörde talas om en restaurang där kocken inte alltid tvättar sina händer efter toabesök och därmed nyttjar jag den aldrig mer. Äckligt. God hygien är superviktigt utan att för den skull överdriva till fobins gräns.