Sommarskönt

 
 
 
 
 
Vädret är ljuvligt sommarvarmt och häggarna är vitklädda och intensivt doftande. I förgår följde jag min innerligt godhjärtade och trevlige granne till den sista vilan i skiraste grönska och smekande varma vindar. 
 
Igår skjutsade jag en vän till flyget som ska ut på äventyr med bland annat tågluffning som börjar med en veckas sol och bad i Bulgarien. Tufft och säkert rikt på upplevelser men för min del skulle jag inte klara av att promenera med en tung ryggsäck på ryggen. Jag och syrran har istället beställt varsin cykel. Tanken var att köpa en elcykel men vid närmare eftertanke insåg vi att vi inte lär ge oss ut på några längre turer så vi nöjer oss med en vanlig manuell.
 
Idag är det morsdag och syrran och jag har gjort morsdagsfint på våra käras gravar. På kyrkogården dallrade luften av värmen och vi satte oss i skuggan innan vi drog vidare mot Konsum för inköp av en stor strutglass. På hemvägen åkte vi ner till bardomshemmets strand där det fläktade skönt. Nära strandkanten simmade två lommar och en stenskvätta kvittrade oss välkomna. Det värmde i hjärtat.