Bästa tiden

Häggen blommar och sprider väldoft. Äppelträden har stora blomknoppar och perennerna strävar uppåt med god fart. Den här årstiden innebär massor av utejobb vilket känns i mina händer men är ändå en fröjd för vintertrött kropp och själ. Egentligen har jag gjort alla jordbruksjobb förutom att plantera ettårsplantorna som får stå i växthuset ännu ett par veckor. Risken för nattfrost är inte över ännu. Nu går jag omkring och memorerar målarjobb som ska ske så fort som kroppen känns redo. Bland annat ska de blå ytterdörrarna målas vita. Fönster och lite annat ska också bättras på med kitt och färg. Därefter blir det dags för röd husfärg men då måste jag hyra en skylift för att komma åt gavelspetsen på norrsidan av huset. 
 
Dagarna innehåller skiftande glädjeämnen förutom det som årstiden bjuder på även pratstunder med vänner över en kopp kaffe. I förgår hämtade jag till exempel ett paket innehållande digitaliserade vhsinspelningar på barnbarn och alla kära och nära som inte längre finns bland oss. Första barnbarnet är rikt dokumenterat i alla möjliga situationer och även det andra barnbarnet finns med på inspelningar bland annat ett besök på Ponderosa som på den tiden hade massor av djur förutom ridhästar. 
Igår tittade ett av barnbarnen på några av inspelningarna och hon trodde knappt sina ögon när hon såg mig och speciellt sin farfar åka slalom i värsta proffsåkarstil ... ja, eller nåt åt det hållet ....