Nostalgitur

 
Igår på sommarens hitintills varmaste dag passade syrran och jag på att åka på den årliga nostalgituren till min födelstrakt i Överkalix. Vi började med att besöka minnesplatsen där vår morbror vilar. Därefter var tanken att vi skulle äta god lunch på anrika Brännvalls café men de hade stängt precis igår. Jisses så besvikna vi blev. Istället inhandlades färdiggjorda och goda mackor på icabutiken. Kaffe och allehanda kylda drycker plus godsaker hade vi med i kylbag. Därefter åkte vi raka vägen till Lansjärv där vår mormor och morfar vilar.
På hemvägen svängde vi in till min födelseby Naisjärv där hettan var olidligt påfrestande. Vi tryckte in oss i skuggan under brotaket på "mormors hus" och fikade av medhavda godsaker. Getingar visade oss stort intresse och i skogen var blåbären mogna. Normalt brukar vi gå en promenad genom byn men igår gjorde hettan det omöjligt. Därefter åkte vi raka vägen hemåt med stopp för att fylla på vatten i de självvattnande lådorna på kyrkogården där bland annat mamma och pappa vilar. Näst sista stoppet blev vid barndomshemmet och då kokade min hjärna så jag hoppade i älven utan att ta av mig kläderna. Det var så himmelens skönt och vad gjorde det att jag fick sitta på en plastpåse för att inte blöta ner sätet när jag körde hem. Absolut sista stoppet blev vid ett av barndomens smultronställen där vi proppade i oss både smultron och åkerbär. Nam nam!
 
Det blev mycket kyrkogård men det är där dom vilar våra kära men i våra minnen lever de så länge vi har minnet i behåll. Det blev många roliga minnen och glada skratt. Vi hade verkligen en fin barndom med många som månade om oss barn.