Solskendag

 
 
Söndagen bjöd på klarblå himmel och strålande en sol som tände glittrer på snön. Såååå underbart och livgivande. I morse kändes det ungefär som att jag precis hade tagit mig ut ur vintermörkrets svarta tunnel med livet i behåll. Jag kanske i viss mån överdriver men mörkret har definitivt med åren blivit allt svårare att urhärda. Kanske på grund av att jag är mer en utemänniska än inomhusmänniska. 
 
Först tänkte jag åka mot hemgården men bestämde mig för att skotta garagetaket. Ett av barnbarnen hade erbjudit sig att hjälpa mig och jag hade precis hunnit skotta halvvägs när deras bil rullade in på gården. Sonen och två av barnbarnen tog över spadarna och jag gick in och fixade fika till oss. Hädanefter får det snöa hur mycket det vill men då får vårsolen smälta alltihop. Innan jag avslutade utejobben hällde jag upp solrosfrön i skål till ekorrarna som har hittat in i bodan och rivit sönder säcken med fågelfrö. Jag vill gärna behålla de vackra ekorrarna som skuttar omkring på tomten och ibland tittar de in genom glaset i altandörren. 
 
Lagom till middagstid fick jag kärt besök av min bror och hans sambo. Mycket prat och goda skratt plus pizza avslutade denna söndag.