Lingonplockningsutflykt

 
Vaknade pigg och utvilad med en känsla av attdet skulle bli torrt och soligt väder lämpligt för en lingonplockarutflykt och så blev det också. Vackert, varmt och skönt men massor av knott. Vi blev tvugna att avbryta för att åka och köpa myggspray. Numera plockar jag inte några jättemängder och idag blev det två hinkar, Den ena hinkten får bli sylt allt eftersom och den andra får bli lingondricka. Numera köper jag ytterst sällan läskedrycker i affären utan bjuder på egentillverkad saft och ingen har klagat. Själv dricker jag oftast vatten. Kolsyrade drycker är ingen höjdare när man är magopererad.
 
Det känns extra tyst i mitt hus sedan barnbarnets familj har åkt hem. Det ligger liksom en saknad i luften efter snabba småfötter, skratt och bus men snart ska jag åka iväg och hälsa på några dagar. Inser motvilligt att åren har naggat mig i kanten och gjort mig ovig och klumpig men jag kämpar på och gör så gott jag förmår. Att bli gammal är verkligen ingen höjdare förutom att man blir betydligt klokare av all erfarenhet man samlat på sig. Ännu känner jag mig ung, åtminstone i sinnet, men faktum är att jag fyller sjuttio om två år. Jisses vad åren rusar iväg.